پرش به محتوا

رویداد جهانی دیزایناتون کودکان

Global Children’s Designathon

Global Children’s Designathon
DesignathonWorks

سیاره‌ی ما، آینده‌ی ما

بحران تغییرات اقلیمی آینده‌ی زندگی روی سیاره‌ی ما را تهدید می‌کند. بچه‌ها با وجودی‌که هم‌اکنون حدود 20 درصد جمعیت کنونی جهان را تشکیل می‌دهند، درصد عمده‌‎ای از نسل آینده خواهند بود. در رویداد جهانی دیزایناتون 2022، ما بچه‌ها را دعوت می‌کنیم روابط ما با زمین و زیست‌بوم‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم را دوباره تصور کنند، زیرا ما معتقدیم که همین نوع روابط ما با جهان پیرامون‌مان است که ریشه‌ی بحران‌های ناشی از تغییرات‌ اقلیمی و تخریب زیست‌بوم‌ها است.

خب، می‌خواهید بدانیم که چطوری می‌توانیم با تغییرات اقلیمی رویارو شویم و طبیعت را از طریق تصور دوباره‌ی رابطه‌مان با زمین، ترمیم کنیم؟ در این راه، چطور می‌توانیم خودمان را و دیگران را آموزش دهیم؟

در رویداد دیزایناتون با مضمون «سیاره‌ی ما، آینده‌ی ما»، کودکان یاد می‌گیرند که علت اصلی بحران تغییرات اقلیمی چیست و این تغییرات چگونه بر سیاره‌ی ما تأثیر می‌گذارند. سپس کودکان آگاه می‌شوند در خصوص این‌که این چالش‌ها به ما انسان‌ها چگونه مرتبط می‌شود و چگونه این چالش‌ها به روابط ما با سایر موجودات زنده و با زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، پیوند دارد.

در این رویداد، دستیابی به راه‌حل‌هایی برای تغییرات اقلیمی از طریق احیای زیست‌بوم‌های (اکوسیستم‏های) ما مورد توجه قرار می‌گیرد. زیست‌بوم‌هایی مانند شهرها، رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی ما و اینکه چگونه کودکان و جوانان با جمعیت بالغ بر 2 میلیارد نفری‌شان می‌توانند راه‌حل‌هایی بر اساس چارچوب برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP  ) پیدا کنند.

در این رویداد، بچه‌ها درباره‌ی این چیزها یاد خواهند گرفت:

  • چیستی تغییر اقلیم و تخریب محیط زیست
  • زیست‌بوم‌ها (اکوسیستم‌ها) و نیاز به بازسازی (احیاء)
  • آموزش خود و دیگران در مورد تغییرات اقلیمی و احیای زیست‌بوم (اکوسیستم)

مراحل رویداد GCD2022

رویداد GCD 2022 در 4 بهمن 1400 (24 ژانویه 2022)، روز جهانی آموزش راه‌اندازی شد. از این روز به بعد، ثبت‌نام برای کلاس‌های درس و باشگاه‌های بعد از مدرسه در سراسر جهان باز شده است. محتوای کارگاهی به معلمان/ تسهیلگران ارائه می‌شود و سپس آن‌ها می‌توانند کارگاه‌ها را در کلاس درس خود اجرا ‌کنند. آنها همچنین برگه‌های طرح را در پلتفرم معرفی‌شده آپلود خواهند کرد. [4 بهمن تا 1 فروردین 1401] ما مطالب کارگاه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

برای ارائه‌ی تجربه‌ای غنی‌تر به کودکان شرکت‌کننده در این رویداد، کلاس‌های درس و باشگاه‌های بعد از مدرسه می‌توانند برای چندین جلسه آنلاین در طول هفته جهانی یادگیری و تبادل ثبت‌نام کنند. [23 تا 27 اسفند 1400] (اختیاری: کودکانی که کارگاه را قبل از هفته جهانی یادگیری و تبادل انجام داده‌اند و اکنون می‌خواهند تغییراتی در طرح‌ها/ایده‌های‌شان اِعمال دهند و دوباره طرح‌های‌شان ارسال کنند، می‌توانند در این دوره این کار را نیز انجام دهند.) ما محتوای ارتباطی را برای شما فراهم خواهیم کرد.

در طول این مرحله هر یک از میزبانان رویداد، تعداد 10 تیم نهایی را انتخاب کرده و آن‌ها را برای فینال دعوت می‌کنند. [2 تا 5 فروردین 1401] ما معیارهای انتخاب را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

فینالیست‌های منتخب به جشن فینال دعوت می‌شوند، جایی که نمونه‌های اولیه را می‌سازند و آن‌ها را به هیئتی از کارشناسان، والدین‌شان و مخاطبان ارائه می‌دهند. [در 20 فروردین 1401] ما محتوای کارگاه، دستورالعمل‌ها، مواد ارتباطی و غیره را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مضمون رویداد جهانی GCD: سیاره‌ی ما، آینده‌ی ما

موضوع گرمایش جهانی با گذشت زمان و عدم انجام اقدامات جدی، بیش از پیش به یک ضرورت بحرانی تبدیل شده است. آخرین گزارش IPCC جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که گرمایش جهانی ساخته‌ی دست بشر است، ما نباید هیچ میدان نفتی یا گاز جدیدی را حفاری کنیم، ما باید تلاش کنیم که افزایش دما از 1.5 درجه بیشتر نشود.

در طول رویداد GCD 2022، کودکان در مورد علل اصلی بحران تغییرات اقلیمی، برخی از مباحث علمی مرتبط با آن و چگونگی تأثیرگذاری این بحران بر سیارهی زمین و افراد آسیب‌پذیر، آشنا می‌شوند.

از معلمان و بچه‌ها دعوت می‌شود تا رابطه‌ی خود را با سیاره‌ی زمین دوباره تجسم کرده و احیا کنند. ایشان شیوه‌های مردم بومی در هند و در قاره‌ی آفریقا برای بازسازی زیست‌بوم‌ها را یاد می‌گیرند. ما می‌خواهیم هر شرکت‌کننده‌ای از راه‌های جدید همزیستی با زندگی در سیاره‌مان الهام بگیرد، راه‌هایی که در آن‌ها دیگر از منابع طبیعی برای استفاده‌های کوتاه‌مدت بهره‌برداری نمی‌کنیم، بلکه شروع می‌کنیم به فکر کردن به نسل‌های آینده و شکوفایی طولانی‌مدت سیاره و انسان‌ها. به این ترتیب، یکی از بخش‌های کلیدی در این رویداد، آموزش و آگاه‌سازی خودمان و دیگران است!

پرسش خلاقانه‌ای که امسال کودکان در این رویداد با آن روبرو می‌شوند، این است:

چگونه می‌توانیم زیست‌بوم‌ها را احیا کنیم و با تغییرات اقلیمی مقابله کنیم؟

هفته جهانی یادگیری و تبادل (23 تا 27 اسفند 1400)

این هفته بر تمام عناصر خارق‌العاده‌ی رویداد GCD تأکید می‌کند! این هفته شامل چندین جلسه‌ی آنلاین در مناطق زمانی مختلف خواهد بود که توسط Design-a-thon Works سازماندهی می‌شود. ما مطالب ارتباطی و لینک‌های ثبت‌نام را در اختیار میزبان قرار می‌دهیم.

چهار اقدام کلیدی:

  • یاد بگیرید و الهام بگیرید: کودکان از کارشناسان خبره بیشتر یاد می‌گیرند و با افراد تغییردهنده‌ی جوانان ارتباط برقرار می‌کنند. این اقدام به منظور تعمیق یادگیری و افزایش عاملیت آن‌ها است.
  • مبادله کنید: کودکان با سایر شرکت‌کنندگان در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کنند تا آموخته‌ها، ایده‌ها و مفاهیم خود را با یکدیگر مبادله کنند. این اقدام به منظور توسعه واقعی مهارت‌های شهروندی جهانی، یادگیری از همتایان و یادگیری در مورد زمینه‌های دیگر است.
  • انجام دهید: کودکان فرصتی را دریافت می‌کنند تا مهارت‌های ایده‌پردازی، طراحی، نمونه‌سازی و ارائه‌‌کردن را توسعه دهند. این اقدام به منظور توسعه‌ی بیشتر خلاقیت (تفکر) و مهارت‌های ارتباطی آنها است.
  • جمع شوید: همه کلاس‌ها/گروه‌های شرکت‌کننده در یک جلسه‌ی آنلاین بزرگ برای یک سخنرانی الهام‌بخش جمع می‌شوند. این رویداد اوج اولین رویداد در نوع خود خواهد بود که صدای کودکانی از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد که برای این سیاره گرد هم می‌آیند.

محتوای لازم برای برگزاری رویداد را دریافت کنید 🙂

اسلایدها، ویدیوها و هر آنچه برای برگزاری رویداد بدان نیاز دارید را با کلیک روی دکمه‌ی زیر دریافت کنید.

بنیاد Designathon Works متعهد است به فراهم کردن ابزارهایی برای کودکان که آنها را قادر سازد تأثیری بگذارند و جهان و جامعه‌ی خود را به مکانی بهتر تبدیل کنند. اما ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما به دنبال میزبان‌ها، شرکاء و حامیانی هستیم که به ما بپیوندند تا دامنه‌ی تأثیر خود را گسترش دهیم و صداها و نمایندگی‌های نسل بعدی تغییردهندگان (تغییر آفرینان) را قادر سازیم تا دنیای بهتری را طراحی کنند.

DesignathonWorks

برگزاری رویداد جهانی دیزایناتون کودکان 2022 در ایران